Pokerrafling - LiF

Gå til indhold

Hoved menu:

Diverse
Pokerrafling

Udstyr:
Der anvendes ét raflebæger, 5 terninger og et underlag, som skal kunne skubbes på
bordet.

Spillets formål:
Det gælder om at få den højeste og dermed den bedste kombination af de fem terninger.
De mulige kombinationer og deres rækkefølge angives senere i disse regler.

Spillets metode:
Spilleren, som har udstyret, slår et slag, kigger (som oftest) under bægeret uden at andre
ser, hvad der er dér, og afgiver sin melding. Dernæst skubbes udstyret videre med uret til
den næste spiller.

Den næste spiller kan undlade at tro på meldingen, og skal så løfte bægeret på en klar og
tydelig måde, så man ikke kan mistanke ham for at kigge under bægeret inden løftet.
Hvis de meldte terninger ikke er der, vinder han runden, og sender udstyret tilbage til
melderen, som får en "pind". Hvis de meldte terninger er der, taber han selv runden, får
en pind og skal starte næste runde.

"Pinde" fordeles i henhold til "Viborg-regler", se nedenfor.

Alternativt kan spilleren vælge at tro på meldingen, og han må så kigge under bægeret
uden at løfte det, for at se hvad der er dér, uden at andre spillere ser det. Hans opgave er
herefter at slå en bedre melding, end han modtog, og sende den videre.
Dette kan gøres på flere måder:
Mulighed 1:
Spilleren udtager de terninger, hvis værdi han vil beholde, og lægger dem på bordet eller
underlaget med deres værdi synlig for alle, og slår de resterende terninger med bægeret.
Han kigger under bægeret uden at andre ser, hvad der er dér, og afgiver sin melding.
Dernæst skubbes udstyret videre med uret til den næste spiller.
Mulighed 2:
Spilleren udtager de terninger, hvis værdi han ikke vil beholde, og efterlader resten
usynlige under bægeret og slår en eller flere af de resterende terninger ud på bordet med
hånden. Derefter afgiver han sin melding og skubber udstyret videre med uret til den
næste spiller.
Mulighed 3:
Spilleren sender bægeret og terningerne videre uden at slå, men hæver meldingen.

Viborg-regler:
Spillet startes med 4 pinde på bordet.
Når en spiller taber en meldesituation som ovenfor beskrevet, får han en pind.
Fra det tidspunkt, hvor der ikke er flere pinde på bordet, udgår spillere, der ingen pind
har.
Pinde erhverves nu fra den spiller, der har vundet meldesituationen, indtil alle
tilbageværende spillere har lige mange pinde.
Derefter afleveres pinde til bordet, når man vinder en meldesituation.
Sidste spiller med en eller flere pinde har tabt halvlegen.
De to halvlegstabere spiller til sidst finale "i Viborg".
 
 
Tilbage til indhold | Retur til hoved menu